11 september, 2011

KRYDDIG ÄPPELCHUTNEY.

Mycket äpplen är det nu och förra helgen bakade jag en äppelkaka med nötströssel. Idag blev det en chutney, en kryddig med lite sting av chili. Jag smakade precis av den och den kommer passa perfekt till middagar som indiskt, fläskkött eller kyckling. Det var mycket hackande, men sen skötte den sig själv på spisen då den kokade ihop och spred mustiga dofter i huset. Jag gillar enkla recept, det här var busenkelt. Ni finner det nedan.

Dagens bästa tips kommer idag från Liselotte - A Piece of Happiness hon lämnar ut ett recept på hur man kan få död på bananflugor. Har provat det i en timme och just nu står det 10 - 0 mellan mig och flugorna! Som jag avskyr dessa små varelser den här tiden på året då de dyker upp som en hel armé i köket. Men nu ser det ut som jag har ett vapen emot dem! Tjo ho!


Kryddig Äppelchutney, nykokt och upphälld i glasburkar.

ÄPPELCHUTNEY

4 dl

2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
1 färsk chilifrukt
1 liter skalade äppelbitar
1 dl russin
2 dl råsocker
1 dl äppelvinäger
1 kanelstång
1 msk riven färsk ingefära
ca 1/2 msk salt
1- 2 krm chilipulver

1. Skala och hacka lök och vitlök. Klyv chilifrukten, ta bort kärnor och väggar och finhacka chiliköttet.

2. Blanda alla ingredienserna i en kastrull. Koka röran på svagvärme utan lock tills chutneyn tjocknat, 45 min - 1 timme.

3. Häll upp på väl rengjorda glasburkar och sätt på lock. Förvara chutneyn i kylen. Den är färdig efter cirka en vecka.

Recept från senaste numret av; Lantliv MAT & VIN

5 kommentarer:

  1. Det var länge sedan jag gjorde chutney. Jag tog då ett recept från Rosendals Trädgårdscafé, boken du vet.

    Mitt glas med vinäger fylls hela tiden med de små krypen, visst är det bra.

    SvaraRadera
  2. Bra med idéer för vad man kan använda alla äpplen till! Fick två nya äppelkaksrecept i helgen som jag ska testa! Ha en fin Måndag.
    Kram Elina

    SvaraRadera
  3. Så gott det ser ut och det där om bananflugorna måste jag läsa mer om!

    SvaraRadera
  4. Bananflugedödare, precis vad jag behöver!!

    SvaraRadera
  5. Äppelchutney det kanske man ska prova på att göra. Tack för receptet. Vänligen Johanna

    SvaraRadera