05 april, 2011

FAVORITINREDNINGSBUTIK(ER)

I dag är temat favoritinredningsbutik, hjälp hur ska jag klara det? Det går inte att välja bara en! Jag är så ombytlig vad gäller butiker och glider ofta, likt en hermelin, runt bland dem och sugs in i butikerna oberoende på vilken plats eller gata jag befinner mig på. Detta inlägg blir en liten Stockholmsguide med fokus på det närområde jag brukar befinna mig i.


Det finns ju så många, många favoriter här är några utav dem...

1. Syster Lycklig, på Tegnergatan 12 finner ni en av mina favoritbutiker. Den drivs av två jätterara systrar och butiken är fylld med möbler, inredning, samt fina saker till dig själv så som smycken, kläder och accessoarer. De har även mycket fint till de små som möbler, kläder och leksaker. De har även en webbshop men inte med riktigt samma aha upplevelse som butiken.

Syster Lycklligs fyllda butik på Tegnergatan i Stockholm.

2. Spiti, ligger på Sveavägen 64 och är en underbart mysig butik med orientalisk inredning. Spiti har även en e-shop och säljer bland annat mycket fina lampor, kuddar och lyktor.

3. Granit, Kungsgatan 42, jag har flitigt handlat på Granit ända sedan de öppnade sin första butik 1997. Tycker om helhetsupplevelsen här med tända ljus, dofterna och den lugna musiken. Mycket ljus och inredning till kontoret har inhandlats på Granit genom åren.

4. R.O.O.M, PUB Plan 3, Hötorget, hit flyttade ROOM för, hm, är det ett år sedan? De bygger upp mycket inspirerande miljöer och "rum" att inspireras av. Kan även rekommendera restaurangen Publik som ligger i anslutning med butiken på plan 3.

5. House Doctor, PUB Plan 2, en av mina favoriter just nu. Tycker om deras kreativa miljö, alltid upptäcker man nya saker då man går runt i butiken. Jag gillar Danskt!
House Doctor på plan 2 på PUB.

6. Systrarna Voltair, PUB Plan 2, nyöppnad butik som drivs av Lotta och Renée Voltaire. Fylld med inrednings accessoarer men även deras goda matprodukter. Har jag nämt Fiberlakrits? ;)

7. H&M Home, Drottningatan 58, mängder med kuddfodral, dukar och handukar - alltid fina produkter utifrån säsong och trend till billig penning.

8. NK, Hamngatan 18, favoriten inne på NK är NK Inredning men här finns även Design House Stockholm och Downtown - flera favoriter under samma tak.

9. Matilde, PK Huset Hamngatan 10, underbar butik fylld med inredning och mode med varumärken som t.ex Odd Molly och Hanky Dory. (Finns även en butik på Biblioteksgatan).

10. Illums Bolighus, Hamngatan 27. I höstas öppnade det Danska designhuset IIlum en 2250 kvm stor butik i det gamla Sverigehuset på Hamngatan. Butiken har tre våningar med huvudsakligen dansk, svensk och internationell klassisk design. Här kan ni bläddra i deras katalog för mer inspiration!

Danska Iilums Boligus som nu även hinns i Sverige, på Hamngatan 27.

11. Bruka Design, Humlegårdsgatan 1, har alltid varit ett Bruka fan och kommer nog alltid att vara det, mycket tack vare deras tidslösa porslin och möbler. Butiken på Humlegårdsgatan är min favorit!

12. Svenskt Tenn, med tillfällig butik på Nybrogatan 18 (butiken på Strandvägen är under renovering), jag dras hit på något underligt sätt och skulle vid varje besök kunna köpa en ny bricka, eller en kudde, eller en till ekollonvas...

13. Nordiska Galleriet, Nybrogatan 11, inredningsbutik fylld av mängder av internationella designer och leverantörer, mycket fina produkter som står på min önskelista finns här.

Hade tänkt och sluta här, men jag måste bara nämna Butik Tång i Fjällbacka, som är en av mina favoriter sommartid! Butiken är fylld med möbler, inredning, blommor och mode. Såg på deras hemsida att i år har de även tagit in kläder från Mini Rodini, jipiie!


Ett tips om ni befinner på Västkusten i sommar; Tång i Fjällbacka!

..detta var lite av mina inredningsbutikstips för idag! Vill ni ha fler så kan jag varmt rekommendera ett besök i Fabriken där fler inredningsbloggare delar med sig utav deras favoriter denna tisdag!

10 kommentarer:

  1. Hej!
    Tack för listan, nu ska bara se till att komma iväg till Hufvudstaden någon gång oxå =)

    Kram Catta

    SvaraRadera
  2. Jaha, jag kan planka detta rakt av. Vi verkar ha samma smak vad gäller butiker av inredning. Fin presentation

    SvaraRadera
  3. Perfekt ju! Ska ju till Stockholm i maj, då vet jag precis vart vi ska ta vägen. Tack för detta fina tips!

    http://karindahlin.blogg.se

    SvaraRadera
  4. TACK! Så många bra tips och påminnelser om butiker jag nästan glömt bort. Jag har än inte tittat in i Svenskt tenns butik, känner en viss oro över min studentbudget om jag går dit... Granit är dock en av mina absoluta favoriter. All time!

    Ha en fin dag!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Oj vilken lista du skrivit ihop. Verkliten ett jättebra tips! Måste nästan ta och skriva ut listan och ta med mig nån gång!

    SvaraRadera
  6. Oh, vad många bra tips! Och vad glad jag blir att det är Stockholmstips! Då kan jag ju fakstiskt spana in dom i verkligen livet.

    SvaraRadera
  7. Vad kul att få kika in i dina favoritbutiker...det finns ju så mycket fint!
    Kramen.

    SvaraRadera
  8. Ja du... Fiberlakrits? Nej, jag tror faktiskt aldrig att du nämt det!.. Däremot tror jag minsann att jag ofta klampar runt i dina fotspår, eller du i mina. Men Illums Bolighus, jag blev så besviken. Inte i närheten av Köpenhamn.. Nej, sverigehuset är komplext. Undrar hur länge de blir kvar?.. Me not like so mutch. Men de andra; favoriter allihopa! (jag valda dock bara två idag)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  9. SANN inspiration! Tack! Spiti, I LOVE! Pub har jag inte varit i på lääänge och har tydligen missat något! Tack för tips!

    Kram!
    A

    SvaraRadera
  10. Vilken shoppingguide!! Bokmärkar sidan direkt inför nästa Stockholmsbesök. Detta var ambitiöst av dig - tackar så mycket för värdefulla tips :) //Petronella

    SvaraRadera