17 september, 2013

EN SAMLAD GUIDE - BARCELONA.

Förra helgen hade maken och jag en skön långhelg i Barcelona. Det har blivit - några - weekends där de senaste åren och oavsett resekonstellation så är det en stad som alltid levererar. Det kan liksom aldrig bli fel.

Är ni ute efter sol och häng på stranden? Kulturliv? Shopping, puls, god mat och dryck? Då är detta en stad väl värd att besöka. Här kommer min samlade guide.


Bildflödet på Instagram uppdaterades flitigt förra helgen och för mig är det lite som en dagbok efteråt. Det blev en mix med bilder från restaurangbesök, takterasser, strand och shopping. Som det brukar!

Det är främst Anna jag har att tacka för vår upplevelse. Denna klippa till person som sitter inne på så många - tips - på bra ställen - i Barcelona. Hon är fantastisk. - Tack!



RESTAURANGER

Det finns ett otroligt restaurangutbud i Barcelona, varje resa försöker jag bocka av någon av Group Tragaluz restauranger. Det brukar inte gå fel. De levererar alltid ett bra koncept i allt från inredning till matupplevelse. De jag/vi hittills har provat är;

Tragaluz - Entrén till restaurangen går genom det öppna köket där man bland annat får en glimt av kvällens skaldjursutbud. Tragaluz erbjuder traditionell och modern mat. Riktigt god. På övervåningen kan man efter middagen avnjuta drink eller kaffe i mysig miljö framför brasan.

El Japones - Japansk restaurang i samma byggnad som Tragaluz. Även El Japones har ett öppet kök. Fantastisk ceviche, sushi och japansk grill. Ta gärna en drink i baren innan ni får bord!

Bar Lobo - Lobos ligger ett stenkast från Las Ramblas och är ett perfekt ställe att äta frukost eller lunch på. Frukosten har jag provat flera gånger och lunchen även så. Lobos passar även perfekt att slinka in till för att ta en kaffe eller ett mindre mellanmål. Mysig miljö och trevlig personal.

Bestial - Fantastisk terass med olika nivåer på San Sebastian stranden. Bestial serverar mat inspirerad från Medelhavet. Om vädret är varmt, önska att få bord utomhus och ni får en kväll i en mycket mysig miljö med havsutsikt.

Det här var ett gäng restauranger som inte serverar så mycket tapas (för utom Lobos) min rekommendation för bra tapas är Cerveceria Catalana som jag nu har besökt två gånger - lika nöjd varje gång!

Cerveceria Catalana - populär restaurang, med mycket puls. Gå gärna dit i god tid. Det går inte att boka bord på Cerveceria utan ni sätter upp er på väntelista vid ankomst. Ofta lång väntan men det är värt det. Försöka att ta plats i en av barerna och börja med lite goda pinchos. Det går även att mingla utanför med ett glas cava. Mycket prisvärd restaurang!



STRANDEN

Mitt favorittillhåll på stranden i Barcelona är utanför Hotell W. Om ni ska vistas på stranden en dag så unna er att hyra solstolar framför hotellet. Då ingår fri tillgång till handdukar, tillträde till dusch, omklädningsrum samt fri service från baren (kaffe, snacks och annan dryck).

Nedanför hotellet finns även ett bra utbud med restauranger. Vissa är så pass populära vid lunchtid att ni behöver boka bord. En restaurang är Salt som bland annat dukar upp på stranden.

På kvällstid är Wet Bar en perfekt plats att ta en drink på före eller efter middagen. Ljussättningen kring poolområdet är fantastiskt och ofta spelar en live-DJ. Där finns goda cocktails och sköna lounge soffor att slå sig ner i!


ANNORLUNDA KONCEPT

Jag faller ofta för annorlunda butikskoncept. Två nyfunna sådana är Bubo och Happy Pills.

Bubo - Tänk er en designad juvelbutik fast juvelerna är inte juveler utan bakelser. Fantastiska skapelser som ni kan avnjuta med kaffe eller ett glas cava. Butiken säljer även finchoklad i snygga förpackningar. Bubo - gott, vackert och annorlunda!

Happy Pills - Om Bubo är ett paradis för en som tycker om vackra bakverk så är Happy Pills en drömplats för candy-lovers. Ett designat modernt "apotek" där ni fyller era pillerburkar med diverse olika kulörta gelégodisar. Våra "piller" gjorde succé hos minifolket när vi kom hem!




Det blir inte så mycket kulturella tips i denna guide. Bra sådana hittar ni bland annat här, eller här. Jag avslutar istället med några tips på mysiga barer och takterasser. Att slå sig ner i en mysig miljö, en varm sommarkväll i Barcelona det är något jag uppskattar.

ATT TA EN DRINK

Hotell Omm's takterass - Mysig takterass som öppnar upp för icke hotellboende efter 19.00. Där kan ni avnjuta live musik på torsdagar (på sommaren) samt live-DJ. Det går även att äta där, men det har vi inte provat.

360 - Takterassen på Hotell Barcelo Raval erbjuder en utsikt över Barcelona med 360-vy. Det runda hotellet gör att gästerna kan strosa runt och beskåda staden från alla vinklar. Fint designhotell, värt ett besök bara det.

Mimosa Garden - en gömd grön oas gömmer sig på innegården på hotell Mandarin Oriental. Vill ny fly undan pulsen en stund - då är detta platsen för er!

La Isabela  - Att takterassen på Hotel 1898 är fantastisk har vi fått tips på från flera håll och det är bara att hålla med. Gå in på deras egna sajt och beskåda bilder (dag och kväll) så förstår ni. En grön oas med fin utsikt.

Alaire Terrace Bar  - detta är Hotell Edificio's takterass. En bar som erbjuder en utsikt mot Gaudis verk La Pedrera med La Sagrada i bakgrunden. Ta en drink och var kulturell på samma gång!

Boca Chica - Om vädret inte tillåter utomhusmiljö är Boca Chica baren ni bara måste till - så fin miljö. Ja, det känns nästan som att vara med i en klassisk film när man sitter där vid bardisken. Döm till min förvåning när jag upptäckte att några underlägg från Boca slunkit ner i min kuvertväska (se ovan) vid vårt besök...

Det var nog allt för denna gång, vem vet guiden kanske blir uppdaterad nästa år. Om det blir en ny resa? Jag kommer tillbaka - absolut!

4 kommentarer:

  1. Ljuvligt! Vilken komplett guide ;) Blir såå sugen på att åka dit igen, men man kanske borde se något annat också... Alltid varit sugen på Madrid. Eller Valencia. Eller Chicago. Eller Goa. Hur som... Jättefina bilder. Smart koncept att fota ig-flödet. Me like!

    SvaraRadera
  2. Försökte kommentera fr mobilen tidigare men det ville sig liksom inte...

    Så jag provar igen.

    TACK!

    Vilket otroligt fint jobb du har gjort med att samla allt. Eftersom jag gillar både dig och Anna så är nog risken stor att vi snor en hel del av era gobitar! :)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Men så rar du är som delar med dig av dina tips. Jag som ännu inte besökt Barcelona men som ska någon gång...Tackar för denna skatt!

    Ha en fin lördag

    SvaraRadera
  4. Men vilken superguide till Barcelona. Jag som aldrig varit där, men som hoppas på en resa dit, blir så
    tacksam:)) Tack!
    Synd att du inte var på Zara Home, hade varit roligt att träffats:)

    Kram Åsa

    SvaraRadera