11 januari, 2012

HERR SPARELEFANT.

Nytt år brukar innebära nya löften. Ett som jag har i år är att försöka gå från fröken slösa till spara. Tänkte börja med en köpfri månad och sedan strukturera upp ett bättre sparande samt få mer koll på utgifterna. Det kan liksom skena iväg ibland med inköpen. En ny kassaboks-app har laddats ned. Den ska hjälpa mig att hålla koll på ett smidigt sätt. Visst låter det inspirerande? ;)


Vit, stor och tom i magen - full med "skrammel" om några månader?
Herr Sparelefant ser nästan lite chockad ut ;)

Familjen får också hänga med i "2012 - nu börjar vi sparaåret". Därav har en ny kompis införskaffats från bästa butiken Mokkasin. Låt mig få presentera Herr Sparelefant. Alla småpengar som ligger och skramlar ska numera stoppas i nya elefanten. Han sväljer allt!

Sen börjar vi drömma. Vad ska vi göra med pengarna som sparats? Resa till Disneyland önskar vissa medans andra vill spela bowling. Vi drömmer smått och stort kan man säga. - Ok, då sätter vi igång! Kanske du också?

17 kommentarer:

  1. Ja tänk bara öå hur många resor man hade kunnat gjort om man sparat in på alla år av tidnings inköp.

    Lycka till nu fru Spara to be !

    SvaraRadera
  2. Gillar det där med att köpa en elefant för att kunna börja spara. Den är så fin!!!
    Den där appen behöver nog jag också..

    SvaraRadera
  3. Den där appen är nog något för mig oxå. Lycka till!!

    Anita

    SvaraRadera
  4. Ja det här kallar jag inspiration på hög nivå!!! Elefanten var ett underbart "sista" köp;) Kram Johanna

    SvaraRadera
  5. det känns som att 2012 kan bli året när många börjar tänka till kring köphetsen som råder. Jag gillar dina tankar och är inne på samma spår - dock är jag inte lika strukturerad i det hela ännu. Dock har jag lovat mig själv att tänka till båe en och två gånger innan jag köper något. Den där kassaboks-appen kanske vore något...
    Kram.

    SvaraRadera
  6. Har EXAKT samma spar-tanke som du. Siktet är dock ställt på nytt kök från Byggfabriken. Vilket år (eller decennium) som helst blir det av - haha!

    SvaraRadera
  7. Visst är han underbar herr sparelefant. Nikolai har en transparent. Gillar när man ser hur den successivt fylls upp med små slantar ; )

    SvaraRadera
  8. Låt se hur det går med en köpfri månad... Jag har försökt det där och alltid misslyckats fatalt.
    - Vad hände med en shop-stop, undrar mannen..
    - Jo, men detta är helt enkelt bruksmaterial, man måste köpa nytt... och så börjar undantagen och nya regler hagla som spöregn.

    Jag önskar dig all lycka till och med mr Sparelefant har man ju goda förutsättningar. Vem vet jag kanske hakar på (för tusende gången). Ändå väldigt befriande att nyårslöftet inte innehåller orden Detox, träning eller LCHF, finns det något mer tråkigt och mer förutsägbart i januari?!?

    SvaraRadera
  9. Låter som en superfin tanke, jag håller med dig
    tänk vad mycket shopping man gör utan att egentligen tänka sig för - men en månad utan - låter lite svårt -
    men jag tror på dig, du fixar det lätt!

    P.S Söt sparelefant!

    SvaraRadera
  10. Underbar elefant och toppenidé, vi stretar vidare i drömmen om ett nytt kök samtidigt som vi vill resa....Det blir nog bowling på sikt ; )
    Malin

    SvaraRadera
  11. Superfin Elefant :) Du finner lite peppning på min blogg. Passar även på att önska en trevlig helg.

    SvaraRadera
  12. Åh tack för ett super inspirerande inlägg. Den där appen ska jag kika efter nu med en gång! Spara ska nog också här bli det nya mitt att vara... :)

    Önskar dig en fantastisk fredagskväll! kram Linnéa

    SvaraRadera
  13. Den där appen borde jag checka in..

    SvaraRadera
  14. härligt.
    mr elefant är jättefin!
    jag har oxå köpstopp.
    men gammal banker som jag är så är det ändå jag som håller koll på slantarna här hemma.
    det är de där småsakerna man ska slopa liksom.
    många bäckar små ...

    stor kram & trevlig helg.

    SvaraRadera
  15. Måste ju säga att han är otroligt fin den där elefanten. Jag har köpt en liten gul till Vilmer, men jag vill ha en stor själv. Så fin!

    SvaraRadera
  16. Lycka till med sparandet!
    Elefanten är så fin och jag blir alldeles nostalgisk! Hade en sån när jag var liten. Vill ha en turkos.

    Hils
    //Annapinglan

    SvaraRadera
  17. Jag hör dig! Och har samma löfte själv! Det var väldigt långt till den 25e denna månad! :)

    Lycka till!

    Kram Linda

    SvaraRadera