21 augusti, 2011

I MORGON SKOLSTART.

Då var det dags, i morgon är det skolstart för oss. G börjar första klass och A börjar fyran. Vet inte var förskoleåren tog vägen? Vips så var båda skolbarn. I dag försöker vi förbereda oss inför en höst fylld med rutiner och ordning och reda. Jag har redan försökt att organisera mig själv. Nu är det dags för övriga familjen!


Skolväskan är fylld med nytt! Pennfodral, pennor, sudd och linjal. 

Den finns en pirrig känsla här hemma idag, men den är nog mest bara min. I och med att A början fyran kommer hon byta skola till en på Södermalm. Det innebär att hon kommer börja pendla med tunnelbana och buss. I början med oss och sedan själv. Anledningen till bytet är att hon kommit in på en profilklass, med inriktning bild- och form. Det kommer passa henne perfekt, men oj vad läskigt det känns att lämna den lilla trygga skolan i området och gå till en betydligt större på Söder. Hon verkar cool inför det hela. Jag är mindre cool (försöker att inte visa det bara). Ibland kan det vara svårt att släppa taget och låta dem bli stora.

Har en inre röst i dag som intalar mig; - Det kommer gå bra, var inte rädd! Det kommer gå bra, var inte rädd...

9 kommentarer:

  1. Wow, vad spännande för din A! Det låter som en rolig inriktning på skola!
    För vår A är det jobbigt och spännande bara att byta klassrum och lärare till fyran. Men det blir nog bra imorrn!

    SvaraRadera
  2. Jättespännande- så klart. Och du det kommer gå bra;) Kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Oj vad spännande! Och vilken modig tjej du har! Jag förstår dig ... herre gud!

    'Vi' börjar nollan imorgon och bara det är pirrigt här hemma. Du vet jag nojjar om små petitesser som om han kommer kunna klä på sig rätt ytterkläder varje dag, knyta skorna och hitta fina vänner.
    Och din fina tjej ska ta buss & t-bana själv. WOW!
    Nu ska vi popcorn mysa här så där man kan göra sista kvällen innan vardagen på riktigt drar igång. Ja jisses.

    Lycka till imorgon! Kram Ulrika

    SvaraRadera
  4. Spännande med skolstart! Jag minns känslan :-)

    Ha en fin kväll.
    Elina

    SvaraRadera
  5. Såååååååå spännande med skolstart! Och det är skolstart med stil ser jag:)

    kram CC

    SvaraRadera
  6. Hej,
    förstår hur du känner, vi kommer att stå där om något några år. Låta äldsta åka tunnelbana, förhoppningsvis med någon kompis i området som väljer samma skola, annars själv.
    Men din dotter verkar ju tillfreds med det hela, vad skönt. Det kommer att gå bra. :)
    Katarina

    SvaraRadera
  7. Ha ha ha, som jag känner igen mig.

    Det kommer att gå bra!

    Ha det gott

    SvaraRadera
  8. Hej, Vilken fin blogg du har. Hittade till den idag! Jag är också Enskedebo med en kreativ pysseltjej på 5 år idag. Blev lite nyfiken på skola - är det Eriksdalsskolan hon går på? Är ni nöjda?
    Hälsningar
    Jessica

    SvaraRadera
  9. Hej Jessica, kul att du hittade hit och att du också är Enskedebo!

    Det är Eriksdalskolans profilklass (Bild & Form) som A går i. Hon började där efter sommarlovet och trivs jätte jätte bra. Man söker dit i januari i tredjeklass.

    Om du undrar mer så får du gärna maila mig när det är dags så berättar jag mer! :)

    Hälsar Annica


    annica.wallin@gmail.com

    SvaraRadera